The true identity of Enrique de la Plutt, agent in the service of the II marqués de Castel Rodrigo
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2012.v85.i340.522Keywords:
Enrique de la Plutt, Manuel de Moura y Corte Real, II Marquis of Castel Rodrigo, Manuel de Faria y Sousa, Rome, Buen Retiro (Madrid), 17th centuryAbstract
The biography of Manuel de Faria y Sousa, a former servant of the II Marquis of Castel Rodrigo, reveals unknown aspects of the identity of Enrique de la Plutt, the person entrusted by the Marquis to supervise the realization in Rome of the well-known cycle of landscape paintings for the Buen Retiro palace.
Downloads
References
Anselmi, Alessandra, "Arte, politica e diplomazia: Tiziano, Correggio, Raffaello, l'investitura del Piombino e notizie su agenti spagnoli a Roma", en Cropper, Elisabeth (dir.), The Diplomacy of Art. Artistic Creation and Politics in Seicento Italy, Milán, 2000, pp. 101-120.
Azcárate, José María de, "Anales para la construcción del Buen Retiro", Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 1, 1966, pp. 99-135.
Brown, Jonathan y Elliott, John, "The Marquis of Castel Rodrigo and the Landscape Paintings in the Buen Retiro", The Burlington Magazine, 127, 1987, pp. 191-192.
Capitelli, Giovanna, "Los paisajes para el palacio del Buen Retiro", en El Palacio del Rey Planeta. Felipe IV y el Buen Retiro, cat. exp., Madrid, Museo del Prado, 2005, pp. 241-284.
García Cueto, David, "Mecenazgo y representación del marqués de Castel Rodrigo durante su embajada en Roma", en Hernando Sánchez, Carlos (coord.), Roma y España. Un crisol de la cultura europea en la Edad Moderna, Madrid, 2007, vol. II, pp. 695-716.
Glaser, Edward (editor), The "Fortuna" of Manuel de Faria e Sousa. An Autobiography, Münster, 1975.
Martínez Hernández, Santiago, "Oposición aristocrática y anti-olivarismo: el proceso secreto contra el marqués de Castel Rodrigo, embajador de Felipe IV en Roma (1634)", Actas del congreso internacional La Corte en Europa: Política y Religión (siglos XVI-XVIII), Madrid, 2012, vol. II, pp. 1147-1196.
Simal López, Mercedes, "Nuevas noticias sobre las pinturas para el Real Palacio del Buen Retiro realizadas en Italia (1633-1642)", Archivo Español de Arte, 335, 2011, pp. 245-260.
Úbeda de los Cobos, Andrés, "El ciclo de la Historia de Roma antigua", en El Palacio del Rey Planeta. Felipe IV y el Buen Retiro, cat. exp., Madrid, Museo del Prado, 2005, pp. 169-240.
Úbeda de los Cobos, Andrés, "Las pinturas de paisaje para el palacio del Buen Retiro", en Roma, naturaleza e ideal. Paisajes, 1600-1650, cat. exp., Madrid, Museo del Prado, 2011, pp. 79-90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.