Francisca de Beaufort´s commission to Gaspare Landi: reattributing the portrait of the children of the Duke of Osuna attributed to William Beechey

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2023.53

Keywords:

William Beechey (1753-1839), Gaspare Landi (1756 -1830), House of Osuna, Francisca de Beaufort (1876-1830), Museo El Capricho (Ayuntamiento de Madrid), Grand Tour

Abstract


In 2022 the City Council of Madrid bought the painting The children of the IXth Duke of Osuna, attributed to William Beechey since 1896. Its romantic spirit, as well as the age of the sitters and their clothes, but especially the lack of documentation about the relationship between the painter and the Osuna family made it compulsory to revise the current attribution. Thanks to the records of the Archivo Histórico de la Nobleza, it has been established that the portrait was painted ca.1823 in Rome by Gaspare Landi and that the sitters are two grandchildren of the IXth Duke of Osuna rather than his children. This attribution sheds new light on the painting’s patron: Francisca de Beaufort, Xth Duchess of Osuna.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarrán, Virginia (2017): El desafío del blanco, Goya y Esteve, retratistas de la casa de Osuna. Madrid: Museo del Prado.

Allard, Rosa (1994-6): "Rapport de mission relatif aux archives de la famille de Beaufort-Spontin conservées aux Archives de Zlutice en Tchécoslovaquie". En: Bulletin de la Commission royale d'histoire. Académie royale de Belgique, Tt. 160 y 162. https://doi.org/10.3406/bcrh.1994.1133

Ambiveri, Luigi (1879): Gli artisti piacentini, cronaca ragionata. Piacenza: Solari.

Arisi, Ferdinando (2004): La vita a Roma nelle lettere di Gaspare Landi (1781-1817), Piacenza: Banca di Piacenza.

Arisi, Ferdinando (2005): "Gaspare Landi: autoritratto. Le sue idee sull'arte nelle lettere a G. Maggi (1781-1817)". En: Sgarbi, Vittorio: Gaspare Landi, [Catálogo de la exposición], Roma: Skira, pp. 63-93.

Arteaga, Cristina de (1940): La casa de Infantado, cabeza de los Mendoza. Madrid: D. Infantado.

Atienza, Ignacio (1987): Aristocracia, poder y riqueza en la España moderna. La Casa de Osuna, siglos XV-XIX. Madrid: Siglo XXI.

Azcue, Leticia (2008): "La escultura italiana del siglo XIX y el coleccionismo privado en Madrid. I. Adamo Tadolini y Lorenzo Bartolini". En: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, n.106-7.

Azpiroz, José María (1981): Valentín Carderera, pintor. Huesca: Diputación.

Betti, Salvatore (1830): Elogio funebre del cav. Gaspare Landi. Roma: Boulzaler.

Campitelli, Alberta (2003): Villa Borghese: da giardino del principe a parco dei romani. Roma: Istituto Poligrafico.

Capmany, Antonio (1863): Origen histórico y etimológico de las calles de Madrid. Madrid: Quirós.

Ceccopieri, Isabella (1990): L'archivio Camuccini, inventario. Roma: Soc. alla Biblioteca Vallicelliana.

Espuny, Víctor (2020): El Príncipe de Anglona y su época (1786-1851). Osuna: Asociación Cultural Usûna.

Exposición de retratos de niño en España. Catálogo. Madrid, mayo-junio, 1925 (1925). Madrid: Sociedad Española de Amigos del Arte.

Exposición y venta de los cuadros y demás objetos de arte de la casa ducal de Osuna. Relación de precios conforme a su último catálogo publicado (1896). Madrid: Vda. e hijos de Tello.

Ezquerra, Joaquín (1934): Retratos de la familia Téllez-Girón, novenos duques de Osuna. Madrid: Blass.

Fernández, Fernando (1886-1889): Mis memorias íntimas. Madrid: [s.n.].

Fernández, Juan Pablo (2006): El mecenazgo musical de las casas Osuna y Benavente (1733-1844) un estudio sobre el papel de la música en la alta nobleza española. [Tesis doctoral]. Granada: Universidad.

Fernández, Paloma (2017): La IX Duquesa de Osuna, una ilustrada en la Corte de Carlos III. Madrid: Doce Calles.

García, M. C. (2021): Historia de la restauración en el Museo del Prado. Madrid: Museo del Prado.

Ghislain, Henri Marie (1864): Souvenirs du Comte de Merode. París: Dentu.

Giordani, P (1854-62): "Discorso alla Accademia di Belle Arti in Bologna il giorno 24 luglio 1811". En: Scritti editi e postumi. Milano.

Goethals, Felix-Victor (1859): Histoire généalogique de la maison de Beaufort-Spontin. Bruselas: Polack Duvivier.

Grandesso, Stefano (2008): "Gaspare Landi e la reforma del gusto nella pittura storica". En: La pittura di storia in Italia, 1785-1870. Milano: Silvana.

Grandesso, Stefano (2008b): "L'Edipo a Colono: Giuseppe Bossi e Gaspare Landi in gara di emulazione nel ritrovato dipinto landiano". En: Grandesso, S./ Leone, F.: Dall' ideale classico al Novecento. Scritti.

Hiesinger, Ulrich (1978): "The paintings of Vincenzo Camuccini, 1771-1844" En: The Art Bulletin, vol. 60, n.2, pp. 297-320. https://doi.org/10.1080/00043079.1978.10787554

Holland, Elizabeth (1910): The Spanish journal of Elizabeth Vassall Fox. Londres: Longmans.

In difesa del Duca di Osuna e dell'Infantado di Madrid contro gli eredi del Principe Spada di Bologna, gli eredi della Duchessa Strozzi ed il brigadiere d. Emmanuele de Toledo di Madrid (1857). Nápoles: Cataneo.

Lanzarote, José Manuel (2017): Diarios de viaje de Valentín Carderera por Europa (1841-1861). París, Londres, Bélgica y Alemania. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Le Brun, Carlos (1826): Retratos políticos de la revolución de España. Filadelfia.

Leandri, Angela (2015): "Su alcune lettere di Gaspare Landi". En: Strenna piacentina, Piacenza: Ass. Amici dell'arte Piacenza.

Marichalar, Antonio (1959): Riesgo y ventura del Duque de Osuna. Madrid: Espasa Calpe.

Martínez, Pedro J. (2018): "Coleccionismo de pintura en Madrid durante el siglo XIX". En Fernández Pardo: Dispersión y destrucción del patrimonio artístico español, vol.3.

Muñoz, Carmen, Condesa de Yebes (1955): Una vida en unas cartas. Madrid: Espasa-Calpe.

N.N. (1824): Lettera consolatoria a S.E. il Principe Spada Veralli in occasione della morte di S.E. la Principessa donna Maria Spada, Duchessa di Beaufort, Bolonia.

Nelken, Margarita (1925): "El carácter y el estilo de los retratos de niño". En: Arte Español, XIV, t. 7, núm. 6, Madrid: Soc. Española de Amigos del Arte.

Norris, Herbert (1933): Nineteenth-century Costume and Fashion, v. 6. Londres: Dent.

Pérez, Isabel (2013): "El palacio del Príncipe de Anglona. Un jardín oculto en el centro de la villa de Madrid" En: AXA, una revista de arte y arquitectura, v 5.

Redín, Gonzalo (2022): "Tra l'antico e il nuovo regime: la collezione del XIV duca d'Alba, Carlos Miguel Fitz-James

Stuart, un Grande di Spagna nell'esilio". En: Mazzetti, S. /Schutze, Nuove scenografie del collezionismo.

Regueras, Fernando (1998): Pimentel, fragmentos de una iconografía. Benavente: Centro de Estudios Beneventanos Ledo del Pozo.

Roberts, William (1907): Sir William Beechey, R.A. Londres: Duckworth, and Co.

Scarabelli (1843): Opuscoli artistici, morali, scientifici e letterarii. Piacenza: Del Majus.

Sentenach, Narciso (1895): Catálogo de los cuadros, esculturas, grabados y otros objetos artísticos de la colección de la antigua casa ducal de Osuna. Madrid: Tello.

Sentenach, Narciso (1896a): Catálogo de los cuadros, esculturas, grabados y otros objetos artísticos de la antigua casa ducal de Osuna, expuestos en el Palacio de la Industria y de las Artes. Madrid: Vda. e hijos de Tello.

Sentenach, Narciso (1896b): "La galería de la casa Osuna". En: La Ilustración española y americana, año XL, n.º XXIV, 30 de junio, pp. 386-7.

Sgarbi, Vittorio (2005): Gaspare Landi [catálogo de la exposición] Roma, Camera dei deputati-Palazzo Montecitorio, 16 marzo-21 aprile 2005. Roma: Skira.

Stokes, Hugh (1914): Francisco de Goya. Londres: Jenkins.

Strozzi, Ferdinando (1837): Elogio della contessa Leopolda Beaufort, morta in Firenze il dì 12 marzo 1837. Florencia.

Webb, Wilfred (1912): The heritage of dress, being notes on the history and evolution of clothes. Londres: The Times book club. https://doi.org/10.5479/sil.179152.39088005584396

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Hernández Carralón, G. (2023). Francisca de Beaufort´s commission to Gaspare Landi: reattributing the portrait of the children of the Duke of Osuna attributed to William Beechey. Archivo Español De Arte, 96(384), 429–448. https://doi.org/10.3989/aearte.2023.53

Issue

Section

Articles