Can I Enter My Voice Here? Reparation and Reconstruction from Artistic Praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2024.1381

Keywords:

Nora Ancarola, Celeste Reyna, Diana Rangel, Camila Barcellone, collaborative projects, art and community, Francesc Tosquelles

Abstract


The question “Can I come in?”, asked by a user of the Pere Mata de Terres de l’Ebre Mental Health Foundation in front of the Lo Pati Art Center in Amposta, was collected by the director of this institution and delivered to the artist Nora Ancarola, who began a process of collaborative artistic working together with the psychoanalyst Celeste Reyna, the patients of the Pere Mata Foundation and the students of the School of Art and Design of Amposta, giving rise to the project Can I enter my voice here? “Tosquelian” correspondences (2020-2021). This paper will delve into how creation can become an instrument to initiate a community, processual and interdisciplinary dynamic, developing a collective artistic production that affects the potential of speak out, the need to de-stigmatize people with mental disorders and the determination to explore other ways of doing things.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Christian y Montserrat Rodríguez Garzo. 2021. "La cura no es una obra de arte". En Abans el llenguatge / Antes el lenguaje, Nora Ancarola et al., 3-5, 30-32. Barcelona: La caníbal edicions.

Ancarola, Nora. 2019. Temps de plom i plata. Derives obligades. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. Institut de Cultura/La Virreina Centre de la Imatge/Centre d'Art Maristany.

Ancarola, Nora. 2021a. "Lo Pati s'ha convertit en la frontissa entre els estudiants d'art i els usuaris del Pere Mata". Surtdecasa 11/11. Acceso el 02/02/2023. https://surtdecasa.cat/ebre/arts/nora-ancarola-abans-el-llenguatge-lo-pati

Ancarola, Nora, Christian Alonso, Camila Barcellone, Aida Boix, Kekena Corvalán, Amanda Cuesta Hernández, Mercè Ibarz, Cloe Masotta, Diana Rangel, Celeste Reyna, Montserrat Rodríguez Garzo y Helen Torres. 2021b. Abans el llenguatge / Antes el lenguaje. Barcelona: La caníbal edicions.

Angosto, T. 1993. "Entrevista al Dr. Francisco Tosquelles". Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría XIII, 46: 203-210.

Boix, Aida 2021. "Retornar la veu". En Abans el llenguatge / Antes el lenguaje, Nora Ancarola et al., 16, 19. Barcelona: La caníbal edicions.

Burdeus, Joan. 2021. "Reanimar la veu". Quasi Veu episodi 7. Departament de Cultura; Xarxa de Centres d'Arts Visuals de Catalunya. Acceso el 02/02/2023. https://cultura.gencat.cat/ca/departament/estructura_i_adreces/organismes/dgpcc/subdireccio_general_de_promocio_cultural/Equipaments/equipaments_escenicomusicals_i_darts_visuals/sistema_public_equipaments_arts_visuals_cat_SPEAV/quasiveu/episodis/episodi-7-reanimar-la-veu/

Certeau, Michel de. 1995. La toma de la palabra y otros escritos políticos. México: Universidad Iberoamericana.

Cixous, Hélène, Jacques Derrida y Marta Segarra. 2004. Lengua por venir / Langue à venir. Seminari Barcelona. Barcelona.

Colín Cabrera, Araceli. 2015. "Ocho aportaciones clínicas de Freud sobre la voz". Revista subjetividades 15, 1: 142-152. https://doi.org/10.5020/23590777.15.1.142-152

Debord, Guy et al. 2001. Revista Internationale Situationniste 1-6, (1958-1969), vol 1, Madrid.

Figueres, Abel. 2022. "Llenguatge, veu, comunitat i fronteres a l'obra col·lectivitzada) de Nora Ancarola". El Temps de les Arts 13-01. https://tempsarts.cat/general/llenguatge-veu-comunitati-fronteres-a-lobra-collectivitzada-de-nora-ancarola/

Fontdevila, Oriol. 2017. El arte de la mediación. Bilbao: Consonni.

Gilligan, Carol. 1982. In a Different Voice. Psychological Theory and Women's Development. Cambridge: Harvard University Press.

Guerra, Carles y Joana Masó. 2022. Tosquelles: Com una màquina de cosir en un camp de blat. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Ibarz, Mercè. 2021. "El Retorn de Francesc Tosquelles". El País 26-05. Acceso el 02/02/2023. https://cat.elpais.com/cat/2021/05/26/opinion/1622040521_288820.html

Lacan, Jacques. 1990. Els quatre conceptes fonamentals de la psicoanàlisi El Seminari. Llibre XI. Barcelona: Edicions 62.

Masotta, Cloe. 2021. "Una esquerda fèrtil". En Abans el llenguatge / Antes el lenguaje, Nora Ancarola et al., 1. Barcelona: La caníbal edicions.

Mouffe, Chantal. 2013. "Artistic Strategies in Politics and Political Strategies in Art". Emisférica 10, 2. https://hemi. yu.edu/hemi/fr/e-misferica-102/mouffe

Nassif, Jacques. 2004. L'écrit, la voix. Fonctions et champ de la voix en psychanalyse. París: Aubier.

Norandi, Elina. 2008. "Velaciones y Revelaciones del cuerpo agredido: algunos ejemplos en la obra de artistas latinoamericanas contemporáneas". En Pasen y Vean. Estudios corporales, editado por Isabel Cúla y Pau Pitarch, 223-228. Barcelona: UOC.

Rangel, Diana. 2021. "Indagaciones en una voz rota". En Abans el llenguatge / Antes el lenguaje, Nora Ancarola et al., 11. Barcelona: La caníbal edicions.

Reyna, Celeste. 2021. "Puc entrar la meva veu aquí? / ¿Puedo entrar mi voz aquí?". En Abans el llenguatge / Antes el lenguaje, Nora Ancarola et al., 8-10, 26-27. Barcelona: La caníbal edicions.

Published

2024-04-30

How to Cite

Alba Ríos, T. ., & Manonelles Moner, L. (2024). Can I Enter My Voice Here? Reparation and Reconstruction from Artistic Praxis. Archivo Español De Arte, 97(385), 1381. https://doi.org/10.3989/aearte.2024.1381

Issue

Section

Articles