A painting of the Sacrifice of Isaac by Diego Polo the Younger in the convent of Augustinian Recollects of Marcilla

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2022.11

Keywords:

Diego Polo the Younger, Sacrifice of Isaac, Augustinian Recollects Convent, Marcilla, Navarra

Abstract


A painting of the Sacrifice of Isaac that clearly presents the style of Diego Polo (ca. 1610/15-ca. 1655) has been identified in the Augustinian Recollects Convent of Marcilla (Navarra, Spain). With this new attribution, the painter’s limited catalogue can be increased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá Subastas (2003): Pintura antigua y de los siglos XIX y XX. Madrid, 20 de febrero.

Alcalá Subastas (2007): Pintura. Madrid, 9 de mayo.

Angulo Íñiguez, Diego/Pérez Sánchez, Alfonso E. (1983): Historia de la pintura española. Escuela madrileña del segundo tercio del siglo XVII. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Instituto Diego Velázquez.

Bassegoda i Hugas, Bonaventura (2002): El Escorial como museo: la decoración pictórica mueble en el monasterio de El Escorial desde Diego Velázquez hasta Frédéric Quilliet (1809). Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Buendía, José Rogelio (1970): "Sobre Escalante", Archivo Español de Arte, 43, 169, Madrid, pp. 33-50.

Buendía, José Rogelio/Gutiérrez Pastor, Ismael (1986): Vida y obra del pintor Mateo Cerezo (1637-1666). Burgos: Diputación Provincial de Burgos.

Cruz Valdovinos, José Manuel (dir.) (2003): La exaltación de las artes. Colección Santander Central Hispano. Madrid: Fundación Santander Central Hispano.

Cueto Martínez-Pontrémuli, José Luis (2021): "El escribano Alonso Portero, coleccionista de pinturas de Diego Polo y Antonio de Pereda", Atrio. Revista de Historia del Arte, 27, Sevilla, pp. 68-99. https://doi.org/10.46661/atrio.5895

Donézar Díez de Ulzurrun, Javier María (1991): Navarra y la desamortización de Mendizábal (1836-1851). Pamplona: Gobierno de Navarra.

Fabo, Pedro (1917): Historia de Marcilla. Pamplona: Imp. y Lib. de Jesús García.

Fabo, Pedro (1919): Historia del convento de Marcilla. Monachil: Imp. de Santa Rita.

García Gainza, María Concepción (dir.) (1985): Catálogo monumental de Navarra. III. Merindad de Olite. Pamplona: Comunidad Foral de Navarra, Institución Príncipe de Viana, Arzobispado de Navarra y Universidad de Navarra.

Goñi Gaztambide, José (2008): "Benito de Ozta, cronista de Leire y abad de Marcilla (1566-c. 1636)", Príncipe de Viana, Homenaje a José Goñi Gaztambide, 69, 245, Pamplona, pp. 919-937.

Gutiérrez Pastor, Ismael (1988): "Don Juan Miguel de Mortela y el origen de la Inmaculada de Escalante en las MM. Benedictinas de Lumbier", Príncipe de Viana, anejo 11, Pamplona, pp. 229-234.

Martínez Cuesta, Ángel (2003): Marcilla. Convento de Agustinos Recoletos. 1865-2002. Zaragoza: Agustinos Recoletos, Provincia de San Nicolás de Tolentino.

Monterroso Montero, Juan Manuel (1996): "Algunos ejemplos aislados de la presencia de pintura barroca española y flamenca en Galicia", Cuadernos de estudios gallegos, 43, 108, Santiago de Compostela, pp. 241-288. https://doi.org/10.3989/ceg.1996.v43.i108.236

Moral, Tomás (1968): "La Congregación cisterciense de la Corona de Aragón y los monasterios navarros entre 1569 y 1632", Príncipe de Viana, 29, 110-111, Pamplona, pp. 5-27.

Moya Valgañón, José Gabriel (dir.) (1976): Inventario artístico de Logroño y su provincia. II. Cenicero-Montalbo en Cameros. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos.

Navarrete Prieto, Benito (dir.) (2016): I segni nel tempo. Dibujos españoles de los Uffizi. Madrid/Florencia: Fundación Mapfre/Gallerie degli Uffizi.

Palomino de Castro y Velasco, Antonio (1947): El Museo Pictórico y Escala Óptica. III. El Parnaso español pintoresco laureado. Madrid: Aguilar.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1969): "Diego Polo", Archivo Español de Arte, 42, 165, Madrid, pp. 43-54.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1978): D. Antonio de Pereda (1611-1678) y la pintura madrileña de su tiempo. Madrid: Dirección General del Patrimonio Artístico, Archivos y Museos.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1980): "La obra de Diego Polo, imitador español de Tiziano", Tiziano e Venezia. Convegno Internazionale di Studi. Venezia, 1976. Vicenza: Neri Pozza, pp. 351-355.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (2010): Pintura Barroca en España. 1600-1750. Edición actualizada por Benito Navarrete Prieto. Madrid: Cátedra.

Quesada Valera, José María (1999): "Nueve pinturas madrileñas inéditas del siglo XVII", Goya. Revista de Arte, 271- 272, Madrid, pp. 213-224.

Zugasti, Ricardo (1948): "Una pintura notable de Marcilla", Boletín de la Provincia de San Nicolás de Tolentino, 38, pp. 54-55.

Downloads

Published

2022-06-22

How to Cite

Cueto Martínez-Pontrémuli, J. L. . (2022). A painting of the Sacrifice of Isaac by Diego Polo the Younger in the convent of Augustinian Recollects of Marcilla. Archivo Español De Arte, 95(378), 186–194. https://doi.org/10.3989/aearte.2022.11

Issue

Section

Shorter Notes