Vicente Carducho and the Hermandad del Refugio in Madrid: artistic commissions and court repercussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2021.14

Keywords:

17th century, Madrid, Hermandad del Refugio, Vicente Carducho, Diálogos de la pintura, Enríquez de Ribera, altarpiece, Massimo Stanzione

Abstract


On Friday 29th December 1628, the assembly of the Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad of Madrid admitted the Florentine painter Vicente Carducho as a member. This event marks the beginning of an interesting and previously unexplored link between the artist and the religious congregation to which he offered his labors. Among the tasks assigned to the painter is his outstanding work on a little known altarpiece sent from Naples for the high altar of the lost Church of Nuestra Señora de la Concepción. Such contributions are a valuable source of new information about the painter’s activities and his network of contacts with the rest of the Brotherhood members, as reported in his treatise Diálogos de la Pintura.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló y Cobo, Mercedes (1978): Documentos sobre escultores, entalladores y ensambladores de los siglos XVI al XVIII. Valladolid: Publicaciones del Departamento de Historia del Arte.

Álvarez Lopera, José (2005): "La reconstrucción del Salón de Reinos. Estado y replanteamiento de la cuestión". En: Úbeda de los Cobos, Andrés (ed.): El Palacio del Rey Planeta: Felipe IV y el Buen Retiro. Madrid: Museo Nacional del Prado, pp. 91-111.

Andrews, Jean / Noble Wood, Oliver / Roe, Jeremy (2016): On Art and Painting: Vicente Carducho and Baroque Spain. University of Wales Press.

Angulo Íñiguez, Diego (1966): Cuarenta dibujos españoles. Dibujos de la Real Academia de San Fernando. Madrid.

Arranz Otero, José Luis / Gutiérrez Pastor, Ismael (1999): "La decoración de San Antonio de los Portugueses de Madrid (1660-1702)". En: Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, 11, pp. 211-250.

Brown, Jonathan / Kagan, Richard (1987): "The Duke of Alcalá: His Collection and Its Evolution". En: Art Bulletin, 69, 2, pp. 231-255. https://doi.org/10.1080/00043079.1987.10788422

Burke, Marcus B. / Cherry, Peter (1997): Collections of Paintings in Madrid. 1601-1755. Los Angeles: The Provenance Index of Getty Information Institute.

Bustillo, Marta (2016): "Carducho and Ideas about Religious Art". En: Andrews, Jean / Noble Wood, Oliver / Roe, Jeremy (eds.): On Art and Painting: Vicente Carducho and Baroque Spain. University of Wales Press, pp. 163-181.

Callahan, William J. (1980): La Santa y Real Hermandad del Refugio y Piedad de Madrid (1618-1832). Madrid: Instituto de Estudios Madrileños.

Carducho, Vicente (1979): Diálogos de la pintura: su defensa, origen, esencia, definición, modos y diferencias [1633].

Calvo Serraller, Francisco (ed.). Madrid: Turner.

Carlos Varona, María Cruz de (2013): "Vicente Carducho en el El Paular y la elaboración de un imaginario cartujano". En: Barceló de Torres, Eduardo / Ruiz Gómez, Leticia (eds.): La recuperación de El Paular. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Caturla, María Luisa (1968-1969): "Documentos en torno a Vicente Carducho". En: Arte español. Revista de la Sociedad Española de Amigos del Arte, XXVI, pp. 145-221.

Corral, José del (1998): El Padre Bernardino de Antequera, los fundadores de la Hermandad del Refugio y Piedad de esta corte y el Madrid de su época. Madrid: Hermandad del Refugio.

Corral, José del (2015): "Cuatrocientos años ayudando a los necesitados". En: Gómez Laínez, Mariola (2015): Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad de Madrid: la iglesia de San Antonio de los Alemanes: IV centenario. Madrid: Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad, pp. 9-89.

Cossío y Gómez-Acebo, Manuel (1915): La Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad de Madrid. Madrid: Imprenta del Asilo de Huérfanos.

Crawford-Volk, Mary (1989): Vicencio Carducho and Seventeenth-Century Castilian Painting. U.M.I., Dissertation Information Service.

Cruz Yábar, Juan María (2017): "Contribuciones a las pinturas del IX Almirante de Castilla". Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 57, pp. 527-558.

Cruz Yábar, Juan María (2019): "Alonso Cano, escultor en la Corte". En: Cañestro Donoso, Alejandro (coord.), Svmma stvdiorum scvlptoricae: In memoriam Dr. Lorenz Hernández Guardiola. Diputación Provincial de Alicante, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, pp. 565-582.

Fernández de Navarrete, Martín (1870): Colección de documentos inéditos para la Historia de España, LV, Madrid: Imprenta de la viuda de Calero.

Fernández Peña, María Rosa (2006): "La Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad de Madrid en la iglesia de San Antonio de los Alemanes. Una institución de caridad dentro de un recinto de arte". En: Campos y Fernández de Sevilla, Francisco (coord.): La Iglesia española y las instituciones de caridad. Madrid: Ediciones Escurialenses, pp. 883-898.

Gascón de Torquemada, Jerónimo (1991): Gaçeta y nuevas de la corte de España desde el año 1600 en adelante [1646]. Madrid: Real Academia Matritense de Heráldica y Genealogía.

Gómez Laínez, Mariola (ed.) (2015): Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad de Madrid: la iglesia de San Antonio de los Alemanes: IV centenario. Madrid: Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad.

Lleó Cañal, Vicente (2017): La Casa de Pilatos: biografía de un palacio sevillano. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Moralejo Ortega, Macarena (2016): La Hermandad del Refugio y Piedad de Madrid (1615-2015): cuatro siglos de historia. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Pacheco, Francisco (1990): Arte de la Pintura [1649]. Bassegoda i Hugas, Bonaventura (ed.). Madrid: Cátedra.

Pajarón Sotomayor, María (1977): San Antonio de los Alemanes. Madrid: Real Hermandad del Refugio.

Parrino, Domenico Antonio (1692): Teatro eroico e politico de' governi de' viceré del regno di Napoli, vol. 2. Nápoles: Nuova stampa del Parrino e del Mutii.

Pascual Chenel, Álvaro / Rodríguez Rebollo, Ángel (2015): Vicente Carducho. Dibujos. Catálogo razonado. Madrid: Biblioteca Nacional de España.

Pérez Preciado, José Juan (2016): "Art Aficionados at Court". En: Andrews, Jean / Noble Wood, Oliver / Roe, Jeremy (eds.): On Art and Painting: Vicente Carducho and Baroque Spain. University of Wales Press, pp. 119-147.

Reula Baquero, Pedro (2019): El camarín del desengaño. Juan de Espina, coleccionista y curioso del siglo XVII. Madrid. Centro de Estudios Europa Hispánica.

Schütze, Sebastian / Willette, Thomas (1992): Massimo Stanzione. L'opera completa. Electa: Nápoles.

Signorini, Anna Eleanor (2014): "Massimo Stanzione (1585-1656) nella Galleria Corsini di Roma: due tele restaurate a confronto". Arte Cristiana, CII, 885, pp. 455-458.

Tepa, Conde de (1995): Breve historia de la Santa, Pontificia y Real Hermandad del Refugio y Piedad de Madrid. Madrid: Hermandad del Refugio.

Downloads

Published

2021-09-20

How to Cite

Mallén Herráiz, D. (2021). Vicente Carducho and the Hermandad del Refugio in Madrid: artistic commissions and court repercussion. Archivo Español De Arte, 94(375), 233–246. https://doi.org/10.3989/aearte.2021.14

Issue

Section

Articles