Newly discovered paintings by Cesare Arbasia in the cathedral of Cordoba, Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2021.10

Keywords:

prophets, Hernán Ruiz II, Hernán Ruiz III, Pablo de Céspedes, Mannerism, fresco painting

Abstract


Mural paintings depicting three prophets have been discovered in the Simancas Chapel, also known as the Chapel of the Holy Spirit or Chapel of the Bishops, in the Mosque-Cathedral of Cordoba. These have been attributed to Cesare Arbasia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baglione Romano, Giovanni (1642): Le vite de pittori, scultori et architetti. Dal pontificato di Gregorio XIII del 1572. In sino a'tempi di Papa Urbano Ottavo nel 1642. Roma: Stamperia d'Andrea Fei.

Banda y Vargas, Antonio de la (1999): "Hernán Ruiz y la arquitectura bajoandaluza en tiempos de Felipe II". En: Vázquez Lesmes, Rafael/Ventura Gracia, Miguel (coords.): Córdoba en tiempos de Felipe II. Córdoba: Cajasur, pp. 389-391.

Brown, Jonathan (1980): Imágenes e ideas en la pintura española del siglo XVII. Madrid: Alianza Editorial.

Campo Muñoz, Juan del (1998): "La familia Peroli y otros italianos en Viso del Marqués (1575-1613)", Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 73, Zaragoza, pp. 9-33.

Caro Baroja, Julio (1970): El señor inquisidor y otras vidas por oficio. Madrid: Alianza Editorial.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las bellas artes, t. 1. Madrid: Imp. Vda. de Ibarra.

Chueca Goitia, Fernando (1953): Arquitectura del siglo XVI. Madrid: Plus Ultra.

Clavijo García, Agustín (1978): "Un pintor manierista en Málaga: el italiano César Arbasia". En: Actas del I Congreso de Historia de Andalucía: Andalucía Moderna (siglos XVI-XVIII). Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros de Córdoba, t. 1, pp. 307-320.

Conti, Giulia (1991): "Las pinturas del Sagrario de la Catedral de Córdoba". En: Aranda Doncel, Juan (coord.): Homenaje a Dionisio Ortiz Juárez. Córdoba: Imp. San Pablo, pp. 45-58.

Díaz Cayeros, Patricia (2006): Pablo de Céspedes entre Italia y España. Red Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas. En: https://elibro.net/es/lc/bibliocordoba/titulos/6684 [17/08/2020].

Díaz Rodríguez, Antonio Jesús (2012): El clero catedralicio en la España Moderna: Los miembros del Cabildo de la Catedral de Córdoba (1475-1808). Murcia: Universidad de Murcia.

Gómez Bravo, Juan (1778): Catálogo de los obispos de Córdoba y breve noticia histórica de su iglesia catedral y obispado, t. 2. Córdoba: Oficina de Juan Rodríguez.

López Torrijos, Rosa (2007): "Sobre pintores italianos en España (Castello, Peroli y el falso Cesare Arbasia en el palacio del Viso". En: In sapientia libertas: escritos en homenaje al profesor Alfonso E. Pérez Sánchez. Madrid/Sevilla: Museo Nacional del Prado/Fundación Focus-Abengoa, pp.198-202.

Lynn, Kimberly (2013): Between Court and Confessional: The Politics of Spanish Inquisitors, Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139381291

Martínez Lara, Pedro Manuel (2012): Pablo de Céspedes. Estudio de los procesos de producción y asimilación entre Italia y España, entre el Renacimiento y el Barroco, Tesis doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Martínez Lara, Pedro Manuel (2018): "Pablo de Céspedes y el aprendizaje de la pintura entre Roma, Córdoba y Sevilla". En: Alonso, Begoña/Villaseñor, Fernando (eds.): XXI Congreso del CEHA Santander 2016. La formación artística: creadores, historiadores, espectadores. Santander: Universidad de Cantabria, pp. 201-213.

Martínez de la Peña y González, Domingo (1968): "Artistas españoles en la Academia de San Lucas (documentos de los siglos XVI y XVII)". En: Archivo Español de Arte, XLI, 164, Madrid, pp. 293-313.

Menor Borrego, Bartolomé (2000): "Poesía y teología en las pinturas de César Arbassia en la capilla del Sagrario de Córdoba". En: Boletín de la Real Academia de Córdoba, 139, Córdoba, pp. 141-150.

Moralejo Ortega, Macarena (2010): "Amigos e interlocutores de Pablo de Céspedes en Roma: nuevos datos". En: Anuario de Historia de la Iglesia Andaluza, 3, Sevilla, pp. 227-240.

Moralejo Ortega, Macarena (2012): "El obispo Diego de Simancas y su papel como virrey de Nápoles". En: Libros de la Corte, 4, Madrid, pp. 141-153.

Morales Martínez, Alfredo J. (1996): Hernán Ruiz "El Joven", Madrid: Akal.

Moreno Cuadro, Fernando (2018): "El tabernáculo de Guillermo de Orta para la capilla del Sagrario de la catedral de Córdoba". En: Anuario de Historia de la Iglesia, 27, Pamplona, pp. 341-342. https://doi.org/10.15581/007.27.325-349

Nieto Cumplido, Manuel (1991): "Aportación documental a la obra de Hernán Ruiz I en la Mezquita-Catedral de Córdoba (1513-1547)". En: Aranda Doncel, Juan (coord.): Homenaje a Dionisio Ortiz Juárez. Córdoba: Ayuntamiento de Córdoba, pp. 209-245.

Orti Belmonte, Vicente (1970): La catedral-antigua mezquita y santuarios cordobeses. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.

Pacheco, Francisco / Piñero Ramírez, Pedro / Reyes Cano, Rogelio (1985): Libro de descripción de verdaderos retratos de ilustres y memorables varones. Sevilla: Diputación Provincial.

Palencia Cerezo, José María (1999): "La pintura cordobesa en tiempos de Felipe II". En: Vázquez Lesmes, Rafael / Ventura Gracia, Miguel (coords.): Córdoba en tiempos de Felipe II. Córdoba: Cajasur, pp. 415-436.

Palomino de Castro y Velasco, Antonio (1715): El museo pictórico y escala óptica. Madrid: Lucas Antonio de Bedmar.

Palomino de Castro y Velasco, Antonio (1796): El parnaso español pintoresco laureado. Madrid: Imprenta de Sancha.

Pérez Lozano, Manuel (1991): "Los programas iconográficos de la capilla del Sagrario de la catedral de Córdoba". En: Cuadernos de Arte e Iconografía, 4, 8, Madrid, pp. 57-64.

Pérez Lozano, Manuel / Moralejo Ortega, Macarena (2012): "Don Diego de Simancas y la fundación de la capilla familiar en la Catedral-Mezquita de Córdoba". En: Barral Rivadulla, María Dolores / Fernández Castiñeiras, Enrique / Fernández Rodríguez, Begoña / Monterroso Montero, Juan Manuel (eds.): Mirando a Clío. El arte español espejo de su historia. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, pp. 1501-1513.

Ponz, Antonio (1794): Viage de España, ó Cartas, en que se da noticia de las cosas mas apreciables, y dignas de saberse que hay en ella, t. 18. Madrid: D. Joachin Ibarra.

Quílez Corella, Miquel (1990): "La cultura artística de Pablo de Céspedes". En: Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, XXXIX, Zaragoza, pp. 65-85.

Raya Raya, Mª Ángeles (1988): Catálogo de las pinturas de la catedral de Córdoba. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.

Rodríguez, Alonso (1760): Exercicio de perfección y virtudes christianas. Barcelona: Imp. María Ángela Martí Viuda.

Romero de Torres, Enrique (1923): "Expediente canónico incoado en 1589 contra el célebre pintor cordobés y racionero Pablo de Céspedes y noticia de algunos de sus cuadros", Boletín de la Real Academia de la Historia, LXXXVI, Madrid, pp. 336-347.

Rubio Lapaz, Jesús / Moreno Cuadro, Fernando (1998): Escritos de Pablo de Céspedes. Edición crítica. Córdoba: Diputación de Córdoba.

Sánchez López, Juan Antonio (2003): "Cesare Arbassia, un pintor italiano para los círculos humanistas hispanos del siglo XVI". En: Villar García, María Begoña/ Pezzi Cristóbal, Pilar (dirs.): I Coloquio Internacional "Los extranjeros en la España moderna". Málaga: Ministerio de Ciencia e Innovación, t. 2, pp. 699-710.

Sigüenza, José de / García Aguilar, Ignacio / Fernández López, Sergio / Palomino Tizado, Natalia (2014): La historia del Rey de los Reyes y Señor de los Señores. Huelva: Universidad de Huelva.

Simancas, Diego de (1905): La vida y cosas notables del Señor Obispo de Zamora D. Diego de Simancas..., escrita de su mano. En: Serrano y Sanz, Manuel (ed.): Autobiografías y memorias. Madrid: Librería Editorial Bailly-Baillière e hijos, Nueva Biblioteca de Autores Españoles, 2, pp. 151-210.

Soria Mesa, Enrique (2000): El cambio inmóvil. Transformaciones y permanencias en una élite de poder. (Córdoba, ss. XVI-XIX). Córdoba: Ayuntamiento de Córdoba.

Urquízar Herrera, Antonio (2001a): El Renacimiento en la periferia. La recepción de los modelos italianos en la experiencia pictórica del Quinientos cordobés. Córdoba: Universidad de Córdoba.

Urquízar Herrera, Antonio (2001b): Historiadores y pintores. Historia de la historiografía de la pintura del siglo XVI en Córdoba. Córdoba: Diputación Provincial.

Villar Movellán, Alberto (1990): "Arquitectura en Andalucía occidental". En: Pareja López, Enrique (dir.): Historia el Arte en Andalucía, t. 4. El arte del Renacimiento. Urbanismo y Arquitectura. Sevilla: Gever, pp. 282-399.

Zueras Torrens, Francisco (1974): "Los pintores-escritores con Céspedes como arquetipo". En: Boletín de la Real Academia de Córdoba, 94, Córdoba, pp. 9-23.

Downloads

Published

2021-06-14

How to Cite

Jordano Barbudo, M. Ángeles. (2021). Newly discovered paintings by Cesare Arbasia in the cathedral of Cordoba, Spain. Archivo Español De Arte, 94(374), 163–171. https://doi.org/10.3989/aearte.2021.10

Issue

Section

Shorter Notes

Most read articles by the same author(s)