About the Sevillian painter Francisco Pérez de Pineda: an unpublished contribution to his catalogue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2020.06

Keywords:

Francisco Pérez de Pineda, baroque Sevillian painting, 17th century, Saint Michael parish, Saint Anthony the Abbot church, Brotherhood of Silence

Abstract


The author documents a new oil on canvas of Sevillian painter Francisco Pérez de Pineda (1641-1724): Christ child and the infant Saint John with the lamb, made in 1693 for the disappeared parish of Saint Michael, today

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo Íñiguez, Diego (1981): Murillo. Su vida, su arte su obra. Vol. II. Madrid: Espasa-Calpe.

Cañizares Japón, Ramón (2019): “La Hermandad de las Ánimas de la parroquia de San Lorenzo de Sevilla”. En: Roda Peña, José (Dir.): XX Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla: Fundación Cruzcampo, pp. 75-106.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. Vol. IV. Madrid: Imprenta de la Viuda de Ibarra.

Delgado Aboza, Francisco Manuel (2010): “La capilla sacramental de la parroquia de San Lorenzo de Sevilla”. En: Roda Peña, José (Dir.): XI Simposio sobre Hermandades de Sevilla y su provincia. Sevilla: Fundación Cruzcampo, pp. 113-148.

García Baeza, Antonio (2014): Entre el obrador y la academia. La enseñanza de las artes en Sevilla durante la segunda mitad del Seiscientos. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, Instituto de la Cultura y las Artes de Sevilla (ICAS).

García de la Concha Delgado, Federico (1987): Estudio histórico-institucional de la Primitiva Hermandad de los Nazarenos de Sevilla (vulgo «El Silencio»). Sevilla: Caja de Ahorros Provincial San Fernando de Sevilla.

González de León, Félix (1844): Noticia artística, histórica y curiosa de todos los edificios públicos, sagrados y profanos de esta Muy Noble, Muy Leal, Muy Heroica e Invicta Ciudad de Sevilla, y de muchas casas particulares. Sevilla: Imprenta de José Hidalgo.

Kinkead, Duncan T. (1979): “Nuevos datos sobre los pintores don Sebastián de Llanos y Valdés e Ignacio de Iriarte”. En: Archivo Hispalense, 62, 191, Sevilla, pp. 191-214.

Kinkead, Duncan T. (2007): Pintores y doradores en Sevilla 1650-1699. Documentos. Bloomington: AuthorHouse.

Hernández González, Salvador (2009): “En torno a un documento para la Historia del Arte en Zafra: una escultura de San Francisco de Asís del imaginero Francisco Antonio Ruiz Gijón”. En: Zafra y su Feria, Zafra, pp. 57-59.

Jaffé, Michael (1989): Rubens. Catálogo completo. Milano: Rizzoli.

Morales, Alfredo J. (1981): La iglesia de San Lorenzo de Sevilla. Sevilla: El autor.

Navarrete Prieto, Benito (1998): La pintura andaluza del siglo XVII y sus fuentes grabadas. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Pastor Torres, Álvaro (2018): “Niño Jesús y San Juanito”. En: Cañizares Japón, Ramón (ed.): Soledad 150 años de San Miguel a San Lorenzo. Sevilla: Hermandad Sacramental de la Soledad, 2018, p. 113.

Pérez Sánchez, Alfonso Emilio (1992): Pintura Barroca en España, 1600-1750. Madrid: Cátedra.

Quiles García, Fernando (1990): Noticias de Pintura (1700-1720). Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Quiles García, Fernando/ Cano Rivero, Ignacio (2006): Bernardo Lorente Germán y la pintura sevillana de su tiempo (1680-1759). Madrid: Fernando Villaverde Ediciones.

Sánchez López, Andrés (2008): La pintura de bodegones y floreros en España en el siglo XVIII. Madrid: Fundación Arte Hispánico.

Sancho Corbacho, Heliodoro (1934): Arquitectura sevillana del siglo XVIII. Sevilla: Laboratorio de Arte.

Tassara y González, José María (1919): Apuntes para la historia de la revolución de septiembre del año de 1868, en la ciudad de Sevilla. Sevilla: Oficina Tipográfica Gironés.

Valdivieso, Enrique (2003): Pintura Barroca Sevillana. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Downloads

Published

2020-03-30

How to Cite

Roda Peña, J. (2020). About the Sevillian painter Francisco Pérez de Pineda: an unpublished contribution to his catalogue. Archivo Español De Arte, 93(369), 73–80. https://doi.org/10.3989/aearte.2020.06

Issue

Section

Shorter Notes