Calder in Barcelona and Madrid: Joan Miró as artistic mediator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2019.25

Keywords:

ADLAN, Miró, Calder, avant-garde, circus, sculpture, Gasch, exhibitions

Abstract


The aim of this article is to show how, thanks to individual and social connections, exhibitions of artists of the international avant-garde were organized in Spain during the 1930s. As a case study, we will take Alexander Calder, who, with the mediation of Joan Miró (re)presented his Cirque Calder performance in Barcelona (organized by ADLAN, 1932, 1933) and Madrid (Residencia de Estudiantes, 1933). Calder’s visit happened under the aegis of Miró, and Sebastià Gasch and Ramón Gómez de la Serna acted not only as critics of the reception of his work, but they also granted credence to his circus as an artistic endeavor. This article addresses the significance of international artists to the narrative of modern Spanish art through close personal links.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brihuega, Jaime (1982): La Vanguardia y la República. Madrid: Ediciones Cátedra.

Calder, Alexander (1966): Calder, an autobiography with pictures. London: Allen Lane The Penguin Press.

Diaz Sanchez, Julián/ Bonet, Juan Manuel/et alt. (2002): Los ismos de Ramón Gómez de la Serna y un apéndice circense. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior.

Focius (1933): "A.D.L.A.N. o el Paradís Calderià". En: La Publicitat, 15 de febrero 1933, Barcelona, s/p.

Gasch, Sebastià (1932a): "El escultor americano Calder". En: AC, año II, tercer trimestre, Barcelona, p. 43.

Gasch, Sebastià (1932b): "El circ d'un escultor". En: Mirador, 191, 21 setiembre 1932, Barcelona, p. 5.

Gasch, Sebastià (1933a): "A. Calder". En: Mirador, 211, 16 febrero 1933, Barcelona, p. 7.

Gasch, Sebastià (1933b): "Alexander Calder, escultor". En: La Publicitat, 19 de febrero de 1933, Barcelona, p. 9.

Gasch, Sebastià (1933c): "Un ianqui a Barcelona". En: Mirador, 212, 23 febrero 1933, Barcelona, p. 7.

Gasch, Sebastià (1934): "L'art d'avantguarda a Barcelona". En: D'ací d'allà, número especial de invierno, Barcelona, s/p.

Gasch, Sebastià (1987): Escrits d'art i d'avantguarda (1925-1938). (Edición a cargo de Joan M. Minguet). Barcelona: edicions del Mall.

Giralt-Miracle, Daniel (1992): "ADLAN". En: Giralt-Miracle, Daniel (1992) (ed.): Las vanguardias en Cataluña 1906-1939. Barcelona: Fundació Caixa de Catalunya, pp. 354-387.

Gómez de la Serna, Ramón (1933): "Calder y su circo". En: Luz, 1 de febrero de 1933, Madrid, pp. 8-9.

Gray, Cleve (1964): "Calder's Circus". En: Art in america, 5, pp. 23-33.

Hutton Turner, Elizabeth/Wick, Oliver (eds.) (2004): Calder, Miró. Basel: Foundation Wilson Publishers.

Jané, Jordi/Minguet, Joan M. (1998): Sebastià Gasch, el gust pel circ (antología de textos). Tarragona: El Mèdol.

Johnson Sweeney, James (1964): Alexander Calder, Circus drawings, wire sculpture and toys. Houston: Museum of Fine Arts.

Joy Sperling, L. (1988) "Calder in París: The Circus and Surrealisme". En: Archives of American Art Jounal, 28, pp. 16-29. https://doi.org/10.1086/aaa.28.2.1557510

Karmel, Pepe (2008): "The Alchemist: Alexander Calder and Surrealism". En: Simons, Joan/Leal, Brigitte (eds): Alexander Calder. The París years 1926-1933. New Haven: Yale University Press, pp. 212-225.

Martínez-Collaso, Ana (1997): La complejidad de lo moderno. Ramón y el arte nuevo. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Meylaters, Reine/Gonne, Maud/Lobbes, Tessa/Sanz Roig, Diana (2017): "Cultural Mediators in Cultural History. What Do We Learn from Studying Mediators' Complex Transfer Activities in Interwar Belgium?". En: Brems, Elke/ Réthelyi, Orsolya / van Kalmthout, Ton (eds.): Doing Double Dutch: The International Circulation of Literature from the Low Countries. Leuven: Leuven University Press, pp. 67-91. https://doi.org/10.2307/j.ctt21c4rzf.6

Minguet, Joan M./Vidal, Jordi (1992): "Vanguardias en Catalunya. Cronología crítica". En: Giralt-Miracle, Daniel (ed.). Las vanguardias en Cataluña 1906-1939. Barcelona: Fundació Caixa de Catalunya, pp. 466-589.

Minguet, Joan M. (1997): "Un cert malabarisme historiogràfic: ADLAN i les altres arts". En: Bonet, Pilar/Guerrero, Manuel/Minguet, Joan M./Peran, Martí (1997): ADLAN i el circ frediani. Mataró: Patronat Municipal de cultura.

Minguet, Joan M./Montaner, Teresa/Santanach, Joan (2009) (eds.): Epistolari català. Joan Miró 1911-1945. Barcelona: Editorial Barcino, Fundació Joan Miró.

Pérez Ferrero, Miguel (1933): "Un yanqui en la excorte. Hoy, Alejandro Calder ha presentado el circo más pequeño del mundo en la Sociedad de Cursos y Conferencias". En: El Heraldo de Madrid. 1 de febrero de 1933, Madrid, p. 2.

Perl, Jed (2017): Calder. The conquest of time. New York: Alfred A. Knoff.

Rivas Bonillo, Antonio (2012): "Literatura y espectáculo: El circo (1917), de Ramón Gómez de la Serna". En: Alemany, Rafael/ Chico, Francisco (eds.): Literatura i espectacle = Literatura y espectáculo. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcht392

Simons, Joan (2008): "Alexander Calder: The París Years". En: Simons, Joan/Leal, Brigitte (eds.): Alexander Calder. The París years 1926-1933. New Haven: Yale University Press, pp. 25-59.

Zlotescu, Ioana (1998): "Notas a la edición". En: Zlotescu, Ioana (ed.): R. Gómez de la Serna: Obras completas (vol. III). Barcelona: Galaxia Gutenberg, Círculo de Lectores, pp. 811-819.

Downloads

Published

2019-12-30

How to Cite

Gómez-Pradas, M. (2019). Calder in Barcelona and Madrid: Joan Miró as artistic mediator. Archivo Español De Arte, 92(368), 397–410. https://doi.org/10.3989/aearte.2019.25

Issue

Section

Articles